Cinc raons per fer màrqueting de continguts

Cinc raons per fer màrqueting de continguts

Segurament no és la primera vegada que sents a parlar del màrqueting de continguts. Fent una cerca ràpida a Google em surten 238.000 resultats! Val a dir que molt probablement només els resultats de les primeres pàgines seran els realment rellevants.

Últimament s’ha escrit molt sobre la utilitat dels continguts per posicionar en el mercat una marca, un servei o un producte. I es que la publicitat tradicional entesa com un anunci pur i dur, cada vegada genera més rebuig ja que és percebuda com a intrusiva. L’alternativa, sense cap mena de dubte, són els continguts.

Ho diu el director del Club Català de Cultura (TR3C), Miquel Curanta, amb qui parlàvem fa unes setmanes al nostre podcast:

En el mateix sentit es pronunciava el director de la Fundació Carl Faust, Josep Borrell, quan deia que “el contingut és el rei”:

Com que estic plenament convençut que els continguts funcionen com a estratègia de màrqueting, en aquest post et dono cinc raons per les quals has de fer màrqueting de continguts per al teu negoci o activitat. Però primer:

Què és un contingut?

Un contingut és una publicació amb la que transmets alguna cosa, amb la que comuniques quelcom al teu públic potencial. L’aventatge d’internet és que aquesta publicació, aquest contingut, es pot presentar en diferents formats i distribuir a través de diversos canals. Per tant, pots fer contingut amb fotografia, vídeo, àudio, text i distribuir-lo a través de Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, un podcast, un blog…les possibilitats són molt i molt àmplies i diverses.

Escull la forma que més dominis, la que més t’agradi o amb la que et sentis més a gust. La resta, anirà venint sol 🙂

Continguts vs publicitat tradicional

Fixa’t en el que fas quan estàs veient la televisió, arriben els anuncis i has d’esperar deu o quinze minuts per tornar a gaudir del teu programa favorit. La majoria de vegades fas zapping oi? I quan vas al cotxe escoltant la ràdio i comença a sonar la publicitat? O canvies d’emissora o, en el millor dels casos, desconnectes mentalment. I ja no et parlo dels molestos popups que et persegueixen per un web i no et deixen fer res fins que et registres. Oi que busques desesperadament la creuta per tancar? O directament marxes.

Totes aquestes reaccions corresponen a la percepció que algú està ficant el nas on no toca. Que està interrompent alguna cosa, com diu el Miquel Curanta al podcast. Algú podria dir que si el contingut és gratuït el seu creador s’ha de buscar la manera de monetitzar-lo. Clar que sí! Faltaria més! Ningú treballa gratis. I no et negaré que la producció de contingut costa hores de dedicació i constància.

Però el fet totalment lícit i comprensible d’intentar monetitzar un contingut no vol dir necessariàment ser impertinent, agressiu i pesat. Perque llavors aconseguim l’efecte contrari: la fugida del client potencial. I no volem això, oi?

A més, a internet, cada vegada és més fàcil bloquejar els anuncis intrusius. Google ha anunciat que incorporarà una funcionalitat al seu navegador Chrome per bloquejar determinats tipus de continguts publicitaris i gairebé tots els antivirus incorporen algun sistema per bloquejar anuncis.

Raons per fer màrqueting de continguts

Al final, sembla que produir contingut és una bona via per arribar al teu públic objectiu. Fins i tot d’enamorar-lo. Perquè no? Aquestes són les meves cinc raons per les quals crec que tenir una estratègia de producció de continguts per al teu negoci o activitat és una bona (i rendible) inversió:

1.- Et posiciona com a expert i professional en el teu sector

A través d’un blog, d’un podcast, d’un vídeo…del tipus de contingut que sigui, pots demostrar que saps del que parles. Que ets un expert en el teu camp. Si et dediques a la tecnologia pots oferir consells periòdicament per comprar el millor ordinador. I si el teu negoci és la decoració pots mostrar la teva última creació que t’ha quedat estupenda.

2.- Ofereixes valor a la teva audiència

Oferint una mostra de la teva feina per tal que el públic la pugui tastar és una estratègia que funciona. De fet, no estem inventant res de nou. Els supermercats fa dècades que ofereixen tastets de pernil amb l’objectiu que t’acabis rendint al seu gust. I les marques de cosmètics envien mostres gratuïtes dels seus productes a qui ho sol·liciten.

Sempre hi haurà el típic que intenta viure el màxim possible de recursos gratuïts però, en la majoria dels casos, oferir alguna cosa de valor per a la teva audiència -en el format que sigui- i que amb ella obtingui una bona experiència contribueix de forma notable a que recordi el teu producte, servei o marca quan arribi el moment de fer la despesa. I, sobretot, et fa diferent de la resta.

3.- Et dones a conèixer de manera amable, no intrusiva

Hem dit que amb els continguts et posiciones com a professional del teu sector, que ofereixes alguna cosa de valor a la teva audiència. Doncs bé, tot això ho pots fer de manera no intrusiva, amable, que no sigui percebuda com agressiva. Que no sigui percebut com a publicitat. Perquè si aquesta és la percepció, finalment acabarà provocant rebuig, com diu el Miquel Curanta al podcast.

No es tracta de fer veure el que no és. No. Es tracta de tenir realment una voluntat de servei cap a la teva comunitat d’usuaris, d’oferir solucions, de fer la seva vida una mica millor amb allò que tu pots aportar.

4.- La gent vol que els expliquis coses: sobre el teu negoci i sobre tu

Quan l’oferta d’un producte o servei és diversa i les condicions de venda són similars ha d’haver alguna cosa, el que sigui, que acabi decantant la decisió de compra cap a un costat o altre. És el mateix que si un responsable de recursos humans d’una empresa es troba amb dos canditats en igualtat de condicions. No creus que la confiança que generi un o altre pot ser decisiva per obtenir el lloc de feina?

Doncs quan es tracta de vendre productes o serveis -i aquí m’atreviria a dir que amb els serveis encara passa més- la confiança que generis és clau.

Les persones busquen sintonia amb els altres, volen sentir-se identificades d’alguna manera, volen veure en la marca un reflex d’una part de la seva personalitat, alguna cosa que puguin reconèixer com a pròpia. I la millor manera de generar aquesta identificació i empatia és amb el contingut.

5.- Amb el contingut generes confiança

Si ets reconegut com un expert, aportes valor, no ets intrusiu i generes empatia amb el teu públic és inevitable que acabis generant confiança. I la confiança genera vendes. És així de senzill 🙂

Conclusió

Pensar, dissenyar i implementar una estratègia de continguts com a base del teu màrqueting no és fàcil. Els continguts ben fets, que aportin valor, que et posicionin en el mercat com a expert i que generin confiança, costen de produir. No ens podem enganyar. Jo ja porto cap a tres hores per escriure aquest post 🙂

Però t’asseguro que val la pena. Els resultats no són immediats, com gairebé res que realment tingui algun tipus de trascendència. Ho pots comparar, per exemple, amb la enorme satisfacció que sents quan acabes de fer esport i et dutxes. Ha costat però ha valgut la pena. I si ets constant la satisfacció encara serà més gran.

Ah, que no fas esport? Doncs és igual, ho pots comparar amb qualsevol cosa que hagis fet que t’hagi costat un esforç i amb la que, al final, hagis tingut l’agradable sensació de la feina ben feta.

Com sempre, m’agradarà molt que comparteixis les teves impressions als comentaris 🙂

About the author

Josep Lluís Vidal administrator

    You must be logged in to post a comment