Quin futur li espera a Facebook?

Quin futur li espera a Facebook?

Quin futur li espera a Facebook? Facebook sempre és notícia, però aquests dies ho és encara més i no precisament per coses bones. Recentment hem conegut que algunes empreses han tingut accés a milions de dades dels usuaris de la plataforma de Mark Zukerberg de manera no gaire clara. A més, aquestes dades s’han utilitzat per a finalitats com a mínim qüestionables.

No és el primer escàndol que pateix Facebook ni tampoc serà l’últim. Però, com afectaran aquests casos al futur de la xarxas social més utilitzada del planeta? Intentem donar algunes respostes.

Primer de tot, posem-nos en context. L’últim escàndol en el que s’ha vist involucrat Facebook té dos noms propis: Kogan i Cambridge Analytica. El primer és un investigador de la Universitat de Cambridge que l’any 2013 va crear una aplicació per comprovar la personalitat dels usuaris de Facebook. Es tracta d’una aplicació que fa servir com a crida preguntes del tipus “Quin animal t’agradaria ser?”. Per funcionar, aquest tipus d’aplicacions demanen l’accés a les dades del perfil.

Els que heu assistit a algun taller o formació meva sobre Facebook, recordareu que sempre dic que l’èxit de Facebook és precisament l’obertura de la plataforma a tercers, és a dir, la creació de l’API que permet que un programador pugui crear una aplicació dins de Facebook.

Tornant a Kogan, aquest senyor es va fer en poc temps amb les dades d’uns 300.000 usuaris, una xifra molt petita comparada amb els 2.200 milions de perfils de Facebook. El problema és que més tard, hem conegut que, per la manera com treballava la plataforma de Facebook en aquell moment, Kogan va arribar a acumular realment dades d’uns 50 milions de perfils. I aquesta xifra ja no és poca cosa.

En aquest punt entra en joc l’empresa consultora Cambridge Analytica que té com a client -entre altres- al mismíssim Donald Trump, actual president dels Estats Units. I precisament la campanya presidencial de Donald Trump ha generat molta polèmica. Sobretot per la influència que pot haver tingut Facebook en l’electorat nord-americà a l’hora de dipositar el seu vot. La clau de tot això és que en algun moment, Kogan va “cedir” la seva base de dades de 50 milions de perfils de Facebook a Cambridge Analytica.

Entre tot això ha aparegut -per fi- Mark Zuckerberg per donar la seva visió dels fets. El fundador de Facebook ha dit en un comunicat publicat al seu propi perfil de la xarxa social que quan van saber -per la premsa- que Cambridge Analytica havia tingut accés a tota aquesta informació els van exigir el seu esborrat. I, aparentment, ho van fer, fins i tot proporcionant certificats.

Però, segons el mateix comunicat, Facebook ha sapigut aquests dies – de nou per la premsa- que realment Cambridge Anaytica pot no haver esborrat aquesta informació, tal com va dir que havia fet. A tot això, l’empresa consultora s’ha defensat dient que havia obtingut les dades de manera legal.

Ara, Zukerberg ha sortit al pas de l’assumpte per explicar les mesures que la seva empresa ha decidit prendre. D’entrada han prohibit a Kogan i a Cambridge Analytica l’ús de tots els seus serveis. A més, Cambridge Analytica ha accedir a sotmetre’s a una auditoria que haurà de determinar si les dades han estat realment esborrades.

Mesures concretes que prendrà Facebook

-Investigaran i auditaran totes les aplicacions que van tenir accés a una gran quantitat de dades i/o amb activitats sospitosa abans del canvi de la forma de treball de la seva plataforma.

-Prohibiran l’ús de la plataforma a qualsevol desenvolupador que no vulgui sotmetre’s a una auditoria o que detectin un mal ús de les dades. A més, Facebook posarà en coneixement dels usuaris qualsevol activitat no permesa que s’hagi detectat amb les seves dades.

-Facebook prohibirà als desenvolupadors l’accés a les dades d’una aplicació que l’usuari no hagi utilitzat en els darrers tres mesos. La mesura també inclou una reducció de les dades que es faciliten a una aplicació i, a més de l’aprovació per part de Facebook, el desenvolupador estarà obligat a signar un contracte.

-La plataforma mostrarà a tothom les aplicacions que ha autoritzat i la manera de revocar l’accés. En aquest sentit, durant el proper mes Facebook activarà una eina amb aquesta finalitat a la part superior del timeline.

Conclusió

Aquest escàndol ja ha provocat que dues grans firmes com Tesla i Playboy hagin anunciat que donen de baixa les seves pàgines de Facebook. Per altra banda, les accions de la companyia han baixat considerablement des de l’inici de la crisi.

Queda per veure si les mesures anunciades tenen algun efecte o, pel contrari, estem assistint al principi del final de Facebook. Personalment crec que no serà així, donada la gran dimensió que ha adquirit la xarxa social. Tot i això, si surten a la llum nous escàndols d’aquest tipus, el gegant social sí que pot enfrontar-se a una crisi que poder no és capaç de superar.

A banda de tot això, si hem d’aprendre alguna cosa de tot plegat, és que aquest afer hauria de servir perquè tots plegats prenguessim més consciència de a qui, com i en quines circumstàncies cedim les nostres dades.

About the author

Josep Lluís Vidal administrator

    You must be logged in to post a comment