Com fer un podcast?

Abans de començar amb la producció d’un podcast s’han de definir una sèrie d’aspectes que són vitals per tal que el teu podcast arribi al major número de persones possible. Parlem de fer un treball previ com la definició del públic objectiu, el calendari editorial o les característiques de format de la teva gravació. Ho veiem per parts:

Públic objectiu

A qui adreçaràs el podcast? Qui l’escoltarà? Fes-te preguntes com quina edat té el teu oient ideal, quins són els ingressos mitjans, quina formació ha cursat, en quin sector treballa, què fa en el seu temps lliure. Es tracta de fer-se una imatge el més precisa possible del teu oient ideal. Fins i tot li pots posar nom 🙂

Calendari editorial

No pots llevar-te un bon dia i decidir de bones a primeres de què parlaràs. Bé, potser ho faràs una o dues vegades. A la tercera és molt probable que et bloquegis i ho deixes estar, amb la qual cosa el teu projecte de podcast no anirà gaire lluny. Perquè si una oportunitat de ser visibles a internet és sent constant amb la producció de continguts.

Fes un cop d’ull a aquest post de la Judit sobre com fer un calendari editorial. És perfectament aplicable als podcasts.

Format del podcast

Ha arribat el moment de posar-se seriosos :-P. Hem de dedidir coses com l’estructura del podcast, és a dir, el guió o escaleta del nostre programa.També haurem de decidir si primer ens presentem i després fem una introducció i desenvolupament del tema, si inclourem entrevistes, algun reportatge…les possibilitats són infinites!!

Aquí hauràs de tenir en compte aspectes com el to de veu que faràs servir, la categoria més adequada per al teu podcast: divulgatiu, informatiu… o si faràs servir música tota l’estona o només al principi i al final. Al final d’aquest post et deixo enllaços a alguns recursos que et seran útils.

Gravació del podcast

Un cop tinguis definit tot això i hagis fet el guió del teu podcast pots enregistrar l’àudio. Et recomano que utiitzis un ordinador, una tarjeta de so externa i un micròfon mínimament professional. El micròfon i la tarjeta no et costaran més de 100 euros i pel que fa a l’ordinador pots fer servir un domèstic, sigui portàtil o sobretaula.

El que vull dir es que no facis servir micròfons de gamers i, menys encara. un mòbil. En canvi, sí que pots fer servir una gravadora de veu. Escriu-me o deixa un comentari i t’orientaré sense cap compromís!

Per gravar i editar l’àudio del teu podcast pots fer servir Audacity, un software gratuït bastant complet.

Publicació i difusió

Un cop tinguis el teu àudio enregistrat és el moment d’oferir-lo al teu públic. Pots optar per crear un canal a plataformes com iVoox o Soundcloud però et recomano que obris el teu propi espai a internet (un blog) i que escriguis una entrada en la que insereixes l’àudio.

Ho pots fer amb WordPress, una plataforma que et generarà un codi que després podràs fer servir per pujar el teu podcast a les plataformes que hem citat anteriorment i també a Spotify o Google Podcasts. També pots donar-te d’alta a Mailchimp i enviar un correu als teus subscriptors cada vegada que publiquis un nou podcast.

Enllaços

Audacity (programa per gravar i editar àudio)
iVoox (plataforma de podcasts en castellà)
Soundcloud (plataforma d’àudio en general)
Spotify Podcasts
Google Podcasts
Hosting WordPress

Bé, en resum, aquest són els passos que has de seguir per crear el teu propi podcast que els oients podran escoltar al seu mòbil, al cotxe o mentre fan esport. Sobretot, gaudeix del procés i si tens algun dubte o necessites que t’ajudi amb la creació del teu podcast (personal o de marca) contacta’ns.

Josep Lluís Vidal
@jvidalto

Share this Post

Leave a Comment