Com fer un anunci a Facebook: conceptes que has de conèixer
Tot i els escàndols del 2018, la baixada de popularitat i la pèrdua d’usuaris -s’estima que uns 15 milions- Facebook continua sent una bona plataforma per fer publicitat. Sobretot per la gran capacitat de segmentació que li dona el fet de conèixer moltes dades dels seus d’usuaris i perquè encara és la xarxa social amb més usuaris del món.
En aquest post explicarem els passos principals per fer un anunci a Facebook i els conceptes principals. Òbviament no podem explicar-ho tot perquè llavors hauríem d’editar una guia, un llibre o fer un curs 🙂 I tot i així quedaria desactualitzat al cap del poc temps…així que anem per feina!
Dues maneres de fer un anunci a Facebook
El primer que has de saber és que existeixen dues possibilitat a l’hora de fer publicitat a Facebook. La més comuna i que segurament hagis provat alguna vegada, és promocionant una publicació de la teva pàgina d’empresa.
Es tracta de fer una publicació normal a la teva pàgina però per tal que tingui més visibilitat i arribi a un número de persones significatiu pagues una quantitat mínima d’euro. La publicació sempre serà visible a la teva pàgina mentre no la retiris però quan finalitzi la promoció el seu abast -el número de persones que podran veure-la- caurà en picat.
L’altra posssibilitat és fer un anunci. A la pràctica és com composar una publicació amb la diferència que aquest anunci només estarà visible a Facebook en el rang de dates que tu hagis escollit. Quan arribi l’últim dia de la campanya desapareixerà.
Per fer un anunci has de passar pel gestor d’anuncis de Facebook al qual pots accedir des de l’adreça https://www.facebook.com/ads
Conceptes que has d’integrar per fer un anunci a Facebook
És més important entendre i interioritzar els conceptes que no aprendre les coses de memòria. Si entenem el que estem fent, és molt més facil poder avançar en entorns més complexes o quan les coses canvien.
Per tant, per fer un anunci a Facebook és important que entenguis i interioritzis aquests conceptes que t’explico a continuació:
Anunci/campanya
No és el mateix un anunci que una campanya. Un anunci -en general, no només a Facebook- és un missatge comercial que es repeteix un número determinat de vegades. La campanya seria el paraigües d’aquest anunci ja que una mateixa campanya pot contenir diversos anuncis o un del sol, segons hagi decidit el seu planificador.
Et posaré un exemple molt clar: la campanya de llençament del nou Ford Focus. Aquest anunci el pots veure a la televisió, escoltar per la ràdio o veure en un diari. Es tracta de la mateixa campanya -llençament del nou Ford Focus- però segons el mitjà el format és diferent: visual o auditiu.
És cert que també podríem parlar de “la campanya de llençament del nou Ford Focus a la ràdio”, amb una sèrie d’anuncis (o un de sol) fets especialment per aquest mitjà. Però, oi que s’entèn?
En l’àmbit de la publicitat online i concretament de Facebook podem posar diversos exemples. Imagina que el teu negoci és una sabateria al centre de qualsevol poble o ciutat. Podries fer una “campanya de descomptes de primavera” que contingui diversos anuncis, un per cada producte que vulguis destacar, amb les seves característiques i preu concret.
Objectiu
L’objectiu és un dels conceptes més importants. Què vols aconseguir amb la teva campanya de publicitat? No són vàlides respostes del tipus “Més clients” o “Més vendes”.
Un objectiu, per tal que pugui ser considerat com a tal, ha de ser concret i específic -quan més millor- i s’ha de poder mesurar entre altres característiques. Si no, no és un objectiu. És una intenció o un propòsit.
En publicitat. sigui a internet o no, pots establir diversos objectius. Pots perseguir ser més visible, guanyar seguidors, augmentar subscriptors a la teva llista de correu i, evidentment, vendre més.
A l’hora de fer un anunci a Facebook pots escollir entre diversos objectius per a la teva campanya. Entre els més destacats hi ha “l’abast”, és a dir, arribar a un número determinat d’usuaris i “tràfic” que consisteix en aconseguir que Facebook et porti més visites al teu web. Escollir un o altre és vital per, entre altres coses, composar el missatge que vols comunicar.
Audiència
Amb el terme “audiència” Facebook es refereix al públic objectiu, al target, a les persones a les que potencialment els pot interessar el teu producte o servei. I no pot ser tothom. Has de segmentar, d’alguna manera, escollir.
L’aventatge de fer anuncis a una plataforma com Facebook és que pots crear tantes audiències o públics objectius com vulguis o necessitis i fer-los servir quan més et convingui. És a dir, que una vegada hagis seleccionat els trets característics del públic objectiu número 1 (per exemple, edat, sexe, lloc de residència i interessos) pots guardar aquesta audiència i així successivament.
Sigues concret i específic. Però no et passis perquè potser acotes tant que el volum disponible de públic que potencialment pot respondre al teu anunci serà molt baix i no obtindràs resultats.
Tant dolent és no segmentar com fer-ho massa.
Abast
L’abast és el número d’usuaris que veuran el teu anunci almenys una vegada. És un concepte que està molt relacionat amb l’audiència. És evident que l’abast d’un anunci a Barcelona serà més gran que a Girona. Això sí també té a veure amb el teu pressupost: quan més diners inverteixis l’abast de les teves campanyes serà més gran.
No s’ha de confondre l’abast amb la interacció, les impressions -de les que parlem en el següent punt- o la conversió. Per aconseguir un número determinat d’interaccions (comentaris, comparticions, likes etc.) o de conversions (persones que facin una acció determinada) has d’aconseguir un abast significatiu.
El paral·lelisme perfecte amb el món real és el d’un centre comercial amb molta o poca gent. Si per les galeries d’un centre comercial hi passeja molta gent (abast alt) hi haurà més probabilitats que algú entri en una botiga i compri alguna cosa. Si, pel contrari, pel centre comercial hi passa poca gent (abast baix) les probabilitats de venda per a les botigues són escasses.
Impressions
Quan parlem de les impressions d’un anunci a Facebook ens referim a les vegades que aquest anunci s’ha publicat. Hi hagi o no interacció. Hi hagi o no conversió. De fet, Facebook defineix les impressions com el número de vegades que un anunci s’ha mostrat en una pantalla, sigui vist per una mateixa persona o per diferents.
Per tant, sempre tindrem un valor numèric més alt pel que a impressions que pel que fa a abast.
Pressupost
Al final, els diners acaben determinant moltes coses. I una d’elles és l’efectivitat de la publicitat, sigui a Facebook o a qualsevol altra plataforma. Quant més diners inverteixis en publicitat més possibilitats tens de ser visible. No és la única manera però sí una de les més ràpides i efectives.
És important disposar d’un pressupost anual repartit per mesos per accions de publicitat. Amb un sol anunci en el que et gastis 20 euros, per posar un exemple, poca cosa faràs.
Has de seguir una estratègia i no gastar els diners sense primer definir els objectius que vols aconseguir. L’aventatge de la publicitat online és que permet segmentar audiències i optimitzar la inversió per acabar conseguint un millor retorn.
A tot això, i fora ja dels conceptes genèrics que és necessari conèixer per fer un anunci a Facebook, és important prestar atenció a les estadístiques. La possibilitat de mesurar els resultats en temps real de les teves campanyes és un altre dels avantatges de la publicitat digital. Això et permetrà saber si vas pel bon camí o, si pel contrari, has de corregir el rumb.
Ja has fet el teu primer anunci a Facebook? Quins dubtes t’han sorgit? T’ha funcionat? Deixa’m un comentari aquí abaix o bé a les xarxes socials. I si vols fer-me una consulta concreta, et regalo 30 minuts de consultoria per Skype o presencialment a Santa Coloma de Farners (Girona).
Josep Lluís Vidal
@jvidalto