La (bona) jugada de màrqueting de Prisa amb ‘Los40 Classic’

El passat mes de novembre el Grup Prisa -propietari d’una bona part d’emissores de ràdio de l’Estat i Llatinoamèrica- va decidir posar fi a M80 Ràdio, una de les seves emissores musicals especialitzada en música dels anys 70, 80 i 90.

No es que Prisa hagi volgut renunciar al mercat de la radiofórmula adult-contemporània, tot el contrari. De fet, ha orquestrat una jugada de marca molt intel·ligent amb la creació de ‘Los40 Classic’, que es converteix en l’hereva de M80-Radio.

Però, en què consisteix ‘Los40 Classic’?

Qui més qui menys coneix ‘Los40 Principales’, la primera ràdio musical de l’Estat espanyol -creada com a programa de la Cadena SER l’any 1969- i líder en solitari durant dècades. També tothom hauria de reconèixer que en algun moment de la seva vida ha escoltat ‘Los 40’ 🙂

Amb el pas dels anys, les preferències musicals van canviant i l’evolució natural dels consumidors de ràdio és passar de sentir les emissores musicals típiques de l’adolescència -amb excepció de les retransmissions de futbol- cap a emissores convencionals. En el millor dels casos, els consumidors de ràdio passen a escoltar emissores musicals que programen ‘clàssics’ o una combinació de ràdio musical i convencional.

Micròfon

A Catalunya, RAC1 ha aconseguit baixar considerablement la mitjana d’audiència de la ràdio convencional, però aquest és un altre tema.

Què ha fet el grup Prisa per salvar el seu segment de ràdio de clàssics que anava a la deriva amb M-80 Ràdio? Ni més ni menys que apel·lar al record dels temps adolescents i de joventut de tota una generació que ara es troba al voltant dels 40 anys, despertant vivències i experiències viscudes fa 20, 25 ó 30 anys. És la mateixa generació que ha fet créixer el projecte ‘Yo fuí a EGB’.

I ho ha fet aprofitant la potència i visibilitat d’una marca com ‘Los 40 Principales’.

El paper de les emocions

‘Los 40 Classic’ apel·len directament a l’emoció de l’oient. Bé, de fet, qualsevol ràdio musical apel·la a l’emoció dels seus oients amb les cançons que programa.

Però en aquest cas, Prisa ha sabut construir un discurs molt potent que, amb la programació de música dels anys 80, 90 i 2000 -amb algunes pinzellades dels 70- convida l’oient a recordar els seus temps de jovenet, quan precisament escoltava ‘Los40 Principales’, començava a anar a les discoteques, es treia el carnet de conduir o sortia amb la seva primera parella. En definitiva, els fa sentir de nou joves i vius en plena crisi dels 40. Precisament.

Jugada mestra de màrqueting

La posada en marxa d’una ràdio de clàssics no és cap novetat. De fet, existeixen unes quantes arreu del territori però és innegable que sense aquest valor afegit al darrere -el de provocar el desig de recordar ‘els bons temps’- i sense el suport de la maquinària de la marca ’40’, l’èxit seria una mica més difícil.

Per altra banda, amb la creació de ‘Los40 Classic’ el grup Prisa reforça -encara més- la marca ‘Los 40’. És més fàcil recordar que ‘Los40 Classic’ és una ràdio de ‘hits’ que M80-Radio.

A més, de moment estan gestionant bastant bé la presència a internet i a les xarxes socials, amb presència activa a Twitter i Facebook, dos canals que estan aprofitant per interactuar amb l’audiència.

L’estudi General de Mitjans, l’únic estudi d’audiència acceptat com a vàlid per la majoria de la industria radiofònica espanyola, no donava una audiència gaire àmplia a M-80 Radio. Alguna cosa em diu que ‘Los40 Classic’ ha arribat per quedar-se amb una part important del pastís de les radiofórmules.

Share this Post

Leave a Comment